“Wat te doen als ik er niet ben?”

Laten we geloven dat je niet ziek zal worden. Toch kan het zijn dat je om een of andere reden afwezig bent.

Je bent niet vervangbaar maar … heb je bij afwezigheid een alternatief?

Wij vroegen het aan een aantal leermeesters en zie hier onze oogst!

Eerst even dit: 'Wetenschappers trekken aan de bel: omdat kinderen niet meer met de hand schrijven, onthouden ze veel minder. Onze hersenen zetten we bij gebruik van de schrijfhand veel meer aan het werk dan tijdens het typen.’

Misschien kunnen we ons steentje bijdragen met een ‘ouderwets’ schriftje!? (ook als we niet afwezig zijn!)

Lange leve het schriftje!

(Je kan de leerlingen de kaft van dit schriftje ook laten personalieren vanuit een inhoudelijke focus zoals bijvoorbeeld ‘Hoe teken je stilte, vertrouwen, verwondering, …’)

Iemand schrijft:

‘Ik laat de leerlingen een brief schrijven naar personages uit een bijbelverhaal of naar getuigen (bv naar een verpleger, opvoeder, zorgkundige, diaken...) Deze mensen nodig ik dan nadien uit.

Soms laat ik hen een presentatie maken(eerst schrijven) van een onderwerp dat we gehad hebben of iets uit de actualiteit en een passend bijbelverhaal.

Soms mogen ze gewoon kaarten of brieven schrijven en die sturen naar mensen in rusthuis of asielcentrum of ziekenhuis.’

 

Iemand anders schrijft:

‘Ik maak een opdrachtenblaadje rond ‘Kinderrechten’.

Ongeveer zo:

Deel 1: Kinderen hebben plichten, weet je wel, dingen die je moet doen. wat zijn voor jou plichten?

maar kinderen hebben ook rechten: ik heb recht op …’

stel je nu voor: de minister vraagt aan jou: “Waar heeft volgens jou elk kind recht op?”
Denk eerst eens diep na. Waar denk je allemaal aan?
Schrijf dan in je schriftje een brief aan de minister.

Hoe begin je?

Welke rechten zou je voorstellen? Probeer ook te schrijven waarom je dit zo belangrijk vindt.

Deel 2: Op de site www.unicef.be en www.kinderrechtencommissiaraat.be staan 40 kinderrechten.(je kan ze ook op papier geven)
Lees ze eens. Begrijp je ze allemaal? Bij welke heb je uitleg nodig?
Heb jij aan rechten gedacht die er niet bij staan? Welke?

Aan welke rechten had jij niet gedacht? vind je ze goed/niet goed? Zeg waarom.

Deel 3: Kies één recht waarover je volgende les iets wil vertellen.

 

Nog iemand anders:

Ik werk rond ‘Vertrouwen’.
De kinderen mogen eerst persoonlijk schrijven over vertrouwen.

‘Maak jij je soms zorgen? Waarover?’

Wie of wat kan je dan rust geven?

Dan laat ik ze het verhaal bij Mattheus lezen over de vogels en de bloemen.(Mt.6, 25-30)

Dan vraag ik: Beeld je eens in, jij bent een vogel of een bloem. Schrijf een verhaal en begin zo: ik ben een vogel/bloem en wil je eens vertellen waarom ik me geen zorgen maak! … Je mag er ook een tekening bij maken.

 

Of:

 

In de Bijbel vind je veel verhalen. Jezus is hierin heel belagrijk. Hij is als een influencer. Maar een heel speciale. Hij heeft tijd en aandacht voor mensen die het in onze ogen niet verdienen. Hij ziet hen en Hij  geeft hen nieuwe nieuwe moed en nieuwe kansen.

Wil jij een brief schrijven naar iemand in de gevangenis? Hoe kan jij aan deze gevangene nieuwe moed en nieuwe kansen geven?

Toch veroordelen we de werkblaadjes niet!

Hier wat suggesties!

 

 

Werkbundel Met Open Vleugels Jaarthema 2023 2024 Met Bijbelverhaal
PDF – 1.012,5 KB 122 downloads
Werkbundel 2 De Afwezigheid Juf
PDF – 5,7 MB 138 downloads
Werkbundel Onderbouw Jaarthema Met Open Vleugels
PDF – 616,9 KB 105 downloads
Werkbundel 3 De Afwezigheid Juf
PDF – 5,1 MB 152 downloads
Pater Damiaan Vijfde Leerjaar
PDF – 1,9 MB 95 downloads
Werkbundel 4 De Afwezigheid Juf
PDF – 7,8 MB 107 downloads
Werkbundel 1 Ste Afwezigheid Juf
PDF – 3,9 MB 158 downloads
Werkbundel 5 De Afwezigheid Juf
PDF – 7,6 MB 114 downloads

 

Nog andere suggesties:

Maak jouw eigen website met JouwWeb