Stappenplan voor een onderwijsarrangement met RKG
Een stappenplan voor het uitwerken van een onderwijsarrangement met RKG vind je HIER
Enkele schematische voorzetten van ideeën en bouwstenen voor het uitwerken van onderwijsarrangementen met godsdienst
RKG in een 'moeilijker' onderwijsarrangement
Soms dienen zich vanuit de context of vanuit de kinderen kansen aan om een onderwijsarrangement uit te werken waar de integratie van RKG niet voor de hand ligt. En dan is het: "Help! Wat moet ik ermee?
In onderstaande reeks reiken we een aantal voorbeelden aan met concrete suggesties.
- vanuit vertrouwen vs wantrouwen: OA slapen gaan - OA verkeer - OA paraplu's
- vanuit mogelijkheden en beperkingen: OA De Gruffalo - OA Coco kan het
- vanuit verbondenheid met zichzelf: OA Boten - OA Slakken - OA Klokken
- vanuit verbondenheid met anderen: OA Touwtjes - OA Auto's
- vanuit verbondenheid met gemeenschappen: OA Bijen - OA Voetbal - OA Rollebollenrond
- vanuit verbondenheid met natuur en cultuur: OA Tuincentrum - OA Paddestoelen
- vanuit groeien in gevoeligheid voor goed en kwaad: OA Kurken - OA Bruggen
- vanuit verkennen van geloofstaal en groeien in symboolgevoeligheid: OA De kerk in het midden - OA Jozef
- nog enkele andere suggesties (o.a. rond Jezusbeeld)
- nog een tweede reeks van suggesties
Godsdienst en componentenschema's in de kleuterklas
een facebookgroep waarin kleuterleerkrachten uitwisselen rond godsdienst in de kleuterklas
Een betekenisvol godsdiensthoekje in de klas
Enkele tips bij het inrichten van je godsdiensthoekje:
-Denk na over waar je het godsdiensthoekje wil plaatsen: tussen de kinderen, centraal in de klas, in het hoekenwerk …
-Laat dit hoekje meegroeien met wat er leeft, groeit en bloeit in de klas.
-Nodig de kinderen uit om, wanneer ze dat wensen, iets van zichzelf in het hoekje toe te voegen.
-Ga voor jezelf na welke sfeer je wil uitdragen. Wil je mogelijkheden bieden om God/Jezus aan te voelen? Welk Godsbeeld/Jezusbeeld wil je graag aanreiken en laten ervaren? Wat betekent dit Godsbeeld/Jezusbeeld voor jou? Wat betekent het voor gelovigen? Wat kan het voor kinderen betekenen? Leg je een link met een geloofsverhaal? Welk? Welke beleving van dit verhaal wil je aanreiken in je hoekje? Leg je een link met een geloofsfiguur? Welke? Welke ervaring rond deze figuur wil je oproepen?
-Welke voorwerpen wil je gebruiken? Welke associaties maak je (natuur, dieren, mensen …)? Welke materialen hanteer je? Welke kleuren wil je gebruiken? Hoe schik je het materiaal?
…
Een aantal ideeën en suggesties voor de godsdiensthoek vind je HIER
Pasen betekenisvol ter sprake brengen bij kleuters
Pasen is voor kleuters lente, geboorte van nieuw leven, genieten van nieuw leven (kuikens, lammetjes, kleine poesjes, ...) en de eerste zonnestralen. Dat gaat samen met blijheid om het leven, vreugde dat de paasklok komt. Dat kunnen kleuters associeĢren met de ervaring van de leerlingen na Jezus' dood: Hij leeft onder ons, Hij is dicht bij ons en dat maakt ons blij; zijn aanwezigheid maakt ons warm vanbinnen, doet ook ons volop leven.
Dit betekent:
liever geen lege-grafverhalen
liever geen verschijningsverhalen
Eerder wel accent op het mee beleven
accent op de vreugde om het nieuwe leven
accent op de metaforische taal (nieuw leven, geboorte, lente). Dat heeft betekenis voor kleuters
Enkele praktijkvoorbeelden:
- Je kan bijvoorbeeld aan de slag met het beeld van de rups die vlinder wordt: klik HIER
- In onderstaande video wordt een impuls aangereikt die op een voor kleuters betekenisvolle wijze Pasen ter sprake brengt.
Een verwerking bij de video vind je HIER
Professionaliseringsaanbod RKG in het kleuteronderwijs
Het professionaliseringsaanbod voor het kleuteronderwijs vind je HIER
Maak jouw eigen website met JouwWeb